Børnehusets værdier

Vi arbejder ud fra en pædagogisk tilgang af struktureret og voksenstyret aktiviteter, hvor vores fokusområde er læring, udvikling og samspil. Ligeledes vægter vi at støtte barnet i det frie valg. Vi bevæger os mere på sidelinjen, er mere afventende og ser om børnene selv kan løse en konflikt. Vi er der for børnene og bakker op, hvor der er brug for det. Det er præcis i dette forum, at børnene får udvidet deres kendskab til de sociale spilleregler og bliver selvhjulpen.

Vi lægger vægt på, at børnene lærer at klare af og på klædning i garderoben uden hjælp. Det er ikke, fordi vi ikke vil hjælpe børnene, det vil vi gerne. Det har stor betydning for udviklingen af deres tiltro til egne evner, at de får oplevelsen af, jeg kan selv. Det er vigtigt de oplever det som noget positivt at de tager initiativ til selv at kaste sig ud i noget, der måske ikke er helt let.

Tog bane

Vi bygger med Lego sammen

Når et barn tager initiativ til selv at trække i f.eks. flyverdragten, er det vigtigt, at vi ikke straks griber ind og lyner lynlåsen op, selvom vi ved, at barnet endnu ikke kan mestre det. Vi må derimod støtte og opmuntre barnets initiativ og afvente at barnet selv beder om hjælp. Dette smitter af på barnets initiativer og tillid til selv, at kunne klare nye ting så som nye udfordringer. Det, der betyder noget, er, at barnet øver sig i det, der kan syntes svært og har tillid til at det nok skal få det lært og at det lærer at det kan noget selv.

Bålmad

På tur til Skovly hvor vi laver bålmad.

At begynde i børnehave betyder også at barnet kommer til at stå mere på egne ben. Udfordringerne bliver også større og barnet kan opleve at gå fra at være den store til at blive den yngste. Alle disse omvæltninger kan medføre forskellige reaktioner hos barnet, nogen begynder at tisse i bukserne, være ked af det eller have en urolig nattesøvn mm. det er helt normalt. Vi ser og støtter selvfølgelig op om barnets behov. Vi er anerkendende, nærværende, engagerede og giver omsorg til barnet i situationen.

Som forældre kan I forvente en respektfuld og ærlig dialog fra personalet. I skal hellere undre jer og spørge en gang for meget.