Barnets overgang til børnehave og til skole

I Nors by har vi fokus på et godt lokalt samarbejde, som gør barnets overgang fra dagpleje til børnehave og fra børnehave til skole nemmere for barnet.

Fra dagpleje til børnehave:
Vi har flere dagplejere i og omkring Nors by, og alle dagplejere kommer på besøg i børnehaven enten sammen eller hver for sig. Vi har løbende nogle arrangementer hvor dagplejere og børnehave skiftes til at stå for aktiviteter og sange. Alle børn er også velkomne til at komme på besøg med mor og far. Det betyder at barnet lærer stedet at kende inden børnehave start.

Fra børnehave til skole:
Vi har ligeledes en god overgang fra børnehave til skole. Børnehavens legeplads og skolens legeplads grænser op imod hinanden og i "krammehjørnet" kan man møde skole børnene og evt. sige hej til sine større søskende.
Vi holder et møde i børnehaven for forældrene hvor skolen også er repræsenteret. De sidste par måneder i børnehaven får vi besøg af den voksen som børnene skal være sammen med i "mini SFO", og vi er på besøg i SFO'en, først sammen med de voksne fra børnehaven og en gang hvor de voksne aflevere og henter børnene i SFO'en. På denne måde er børnene både trygge ved den voksne og ved stedet når de skal starte i "mini SFO".